Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2011

Επαγγελματικός προσανατολισμός των νέων, από την Ένωση Γονέων Άνω Λιοσίων

Μια ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ημερίδα σχετικά με τον επαγγελματικό προσανατολισμό των μαθητών και τις κινήσεις που πρέπει να κάνουν οι γονείς προκειμένου να κατευθύνουν σωστά τα παιδιά τους, διοργάνωσε η Ένωση Συλλόγων Γονέων Άνω Λιοσίων. Γονείς και παιδιά που βρέθηκαν στην αίθουσα εκδηλώσεων του 2ου Γενικού Λυκείου Άνω Λιοσίων είχαν την ευκαιρία να ακούσουν, από τους πλέον ειδικούς, τις εκπαιδευτικές διεξόδους που έχουν, συμβουλευτική για τον επαγγελματικό προσανατολισμό αλλά και τον τρόπο με τον οποίο θα στηρίξουν και θα υποστηρίξουν τις όποιες αποφάσεις τους.
Στην εκδήλωση, την οποία τίμησαν με την παρουσία τους, ο δήμαρχος Φυλής Δημήτρης Μπουραίμης, ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής Αργύριος Αργυρίου, ο πρόεδρος της δευτεροβάθμιας σχολικής επιτροπής Φυλής Θεοδόσης Δρόλιας, ο πρώην δήμαρχος Άνω Λιοσίων Βαγγέλης Χριστοφιλάκης και ο ειδικός σύμβουλος του γ.γ. Αθλητισμού Βασίλης Ντάκουρης, δεν υπήρξαν μόνο σημαντικές ομιλίες αλλά και ειλικρινές ενδιαφέρον από τον κόσμο, που παρέμεινε μέχρι το τέλος.

Ανοίγοντας την ημερίδα, ο πρόεδρος της Ένωσης Γονέων Νίκος Χατζητρακόσιας, ευχαρίστησε τόσο τους ομιλητές για την παρουσία τους, όσο και τους γονείς, χαρακτηρίζοντας ιδιαίτερα σημαντικό το θέμα του επαγγελματικού προσανατολισμού των μαθητών. Δεσμεύθηκε, επίσης, ότι η Ένωση θα συνεχίσει ανάλογες πρωτοβουλίες που στόχο έχουν την καλύτερη συνεργασία μεταξύ γονέων, εκπαιδευτικών και τοπικής κοινωνίας.

Στον χαιρετισμό του, ο διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής Αργύριος Αργυρίου χαρακτήρισε το σχολείο ως σημαντικό φορέα κοινωνικοποίησης του ανθρώπου και επεσήμανε την ανάγκη συνεχούς ενημέρωσης και κατάρτισης των πολιτών. «Οι έφηβοι βρίσκονται απροετοίμαστοι μπροστά στην πιο σημαντική απόφαση της ζωής τους. Δεν κινούνται με βάση τι θέλουν να κάνουν αλλά με βάση τις επιδόσεις και τη βαθμολογία τους, γεγονός λανθασμένο. Όταν κάποιος κάνει αυτό που επιθυμεί, είναι έτοιμος να δεχθεί και τις απογοητεύσεις» τόνισε ο κ. Αργυρίου και χαρακτήρισε σημαντικό το ρόλο του επαγγελματικού προσανατολισμού στην επιλογή που θα κάνει ο έφηβος.

Στο «νέο Γενικό Λύκειο - Επαγγελματικός Προσανατολισμός των νέων σήμερα, κριτήρια και προϋποθέσεις για πετυχημένη επιλογή» αναφέρθηκε ο Δημήτριος Τσίγκος, Διευθυντής 1ου Γ.Ε.Λ. Άνω Λιοσίων, ο οποίος υπογράμμισε ότι η προετοιμασία για την επαγγελματική αποκατάσταση αρχίζει από την εφηβική ηλικία και χαρακτήρισε ως κακή εκτίμηση ενός νέου την επιλογή ενός επαγγέλματος που δεν του αρέσει. Ανέφερε, επίσης, τον σημαντικό ρόλο που διαδραματίζουν οι γονείς, διατυπώνοντας τη διαπίστωση ότι οι περισσότεροι σήμερα διακρίνονται από υπερπροστατευτισμό.

Στην «Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΕΠΑΛ - ΕΠΑΣ – Δημόσια ΙΕΚ) και το Νέο Τεχνολογικό Λύκειο» αναφέρθηκε ο Χαρίλαος Ροδάκης, Διευθυντής ΕΠΑΛ Άνω Λιοσίων, επισημαίνοντας ότι το βασικό πρόβλημα σήμερα για τους νέους είναι η ανεργία. Ο κ. Ροδάκης έδωσε παραδείγματα από την ευρωπαική πραγματικότητα στο θέμα του έγκαιρου επαγγελματικού προσανατολισμού των εφήβων, σημειώνοντας ότι στη χώρα μας τα ποσοστά είναι ιδιαίτερα χαμηλά. Έκανε, επίσης, λόγο για την υψηλή ζήτηση που υπάρχει για ειδικευμένους τεχνίτες και υπογράμμισε ότι το επίπεδο των παιδιών που ακολουθούν τεχνική εκπαίδευση είναι σχετικά χαμηλό.

Στην «πρόσβαση στη Τριτοβάθμια Εκπαίδευση» και στον ρόλο των ΚΕΣΥΠ αναφέρθηκε η Μαρία Αθανασέρη, Καθηγήτρια Σ.Ε.Π, ΚΕΣΥΠ Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Αττικής, τονίζοντας ότι τα κέντρα συμβουλευτικής παρέχουν υπηρεσίες σχετικές με σπουδές, σχολές και επαγγέλματα ενώ πραγματοποιούν τεστ επαγγελματικού προσανατολισμού, με τα οποία τα παιδιά μπαίνουν στη διαδικασία να ψάξουν τα θέλω τους, για να ακολουθήσουν το επάγγελμα που τους ενδιαφέρει.

Το θέμα «Συμβουλευτική Διαδικασία, Αυτογνωσία και Λήψη Απόφασης» ανέλυσε ο Δημήτριος Κατσικαδέλης, Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας & Σταδιοδρομίας, μέλος ΕΛ.Ε.ΣΥΠ., ο οποίος επεσήμανε την ανάγκη πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης, να γνωρίζουμε τον εαυτό μας. «Πολλές φορές οδηγείται κάποιος σε ένα επάγγελμα, ακολουθώντας αυτό που του λέει ο γονιός του, χωρίς να το θέλει. Εκεί εμείς κάνουμε μια μεγάλη συζήτηση. Ο ρόλος του συμβούλου δεν είναι να συμβουλεύει αλλά να βοηθάει το παιδί να δει αυτό που πραγματικά θέλει» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Στον «ρόλο των γονέων στις εκπαιδευτικές και επαγγελματικές επιλογές των παιδιών» αναφέρθηκε η Λυδία Αμπόνη - Τσούρα, Δρ. Ψυχολογίας, Συγγραφέας, χαρακτηρίζοντας κρίσιμη και δραματική για έναν έφηβο την στιγμή της επιλογής του επαγγέλματος. «Καλείται να επιλέξει για κάτι που δεν γνωρίζει ενώ δεν ξέρει πάντα τι θέλει» τόνισε η κ. Αμπόνη- Τσούρα, προσθέτοντας επιπλέον ότι οι γονείς, αρκετές φορές, προσπαθούν να κατευθύνουν την επιθυμία των παιδιών τους. Επεσήμανε δε την ανάγκη, το παιδί να κάνει μόνο του την επιλογή του και οι γονείς να του καθησυχάσουν το φόβο ότι αυτή η επιλογή θα είναι καθοριστική και αναπότρεπτη. Η ίδια, εξάλλου, υπογράμμισε ότι η όποια επιλογή έχει άμεση σχέση με την αυτοεκτίμηση του νέου, η οποία θα πρέπει να τονώνεται σε κάθε ευκαιρία. «Οι γονείς που θέλουν να βοηθήσουν ουσιαστικά το παιδί τους, θα πρέπει να ξέρουν σε βάθος το χαρακτήρα του, τα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του. Να συζητούν μαζί του και να βελτιώνουν την αυτοπεποίθησή του. Να μην κάνουν μονόλογο αλλά διάλογο, να ακούν τον έφηβο, να δείχνουν στοργή και, επιπλέον, να παρέχουν αυτονομία μέσα σε όρια και να απαιτούν ωριμότερη συμπεριφορά» κατέληξε η κ. Αμπόνη- Τσούρα.

Τέλος, στο θέμα «Επαγγελματικός Προσανατολισμός και ανεργία των νέων» καθώς και στις δράσεις του ΟΑΕΔ αναφέρθηκε ο Χαράλαμπος Κατσής, Σύμβουλος Απασχόλησης του Οργανισμού, χαρακτηρίζοντας τα ποσοστά ανεργίας που καταγράφονται καθημερινά, εφιαλτικά. Σύμφωνα με τον κ. Κατσή, στις 52 επαγγελματικές σχολές του ΟΑΕΔ, πραγματοποιείται μαθητεία για νέους 16-23 ετών. Στα δυο χρόνια εκπαίδευσης, ο νέος αποκτά εμπειρία ενώ του παρέχονται αμοιβή και ασφάλιση από τον εργοδότη, επίδομα σίτισης και δωρεάν βιβλία.

Δημήτρης Μπουραίμης: «Οι νέοι θέλουν να αυτοπροσδιορίζονται...»

Στα βασικά συστατικά στοιχεία του σχολείου, που ήταν το ζεύγος δάσκαλος – μαθητής/τρια, αναφέρθηκε στον σύντομο χαιρετισμό του, ο δήμαρχος Φυλής Δημήτρης Μπουραίμης, προσθέτοντας ότι οι απαιτήσεις των δημοκρατικών κοινωνιών οδήγησαν στην προσάρτηση και ενός τρίτου συστατικού στοιχείου που είναι ο γονιός. «Με αυτόν τον τρόπο το σχολείο απέκτησε μια νέα δυναμική με ευοίωνες προοπτικές. Με τη νέα αυτή σύσταση, την τριαδική, το σχολείο μπορεί τώρα να βρει ευκολότερα την ισορροπία που του χρειάζεται για να πάει μπροστά» τόνισε, προσθέτοντας ωστόσο ότι για να συμβεί αυτό, τα τρία εν δυνάμει στοιχεία που το αποτελούν, θα πρέπει να κινούνται αμφίδρομα αλλά και συγχρόνως παράλληλα ανάμεσα στα ομόλογά τους επίπεδα, αλληλουποστηριζόμενα με κέντρο αναφοράς την έγκριτη πληροφόρηση των μαθητών.

Δίνοντας συγχαρητηρια στην ένωση γονέων για την πρωτοβουλία της εκδήλωσης, ο κ. Μπουραίμης, επέστησε την προσοχή στους γονείς να μην αποφασίζουν εκείνοι για τα παιδιά τους, τα οποία θα πρέπει να επιλέγουν, να ενεργούν και να αποφασίζουν ενώ σημείωσε ότι οι νέοι δεν θέλουν να ετεροκαθορίζονται αλλά να αυτοπροσδιορίζονται.

Παράλληλα, θύμησε τους στίχους από τον «Προφήτη» του Χαλίλ Γκιμπράν, που αφορά στα παιδιά. «Τα παιδιά σου δεν είναι παιδιά σου
Είναι οι γιοι και οι κόρες της λαχτάρας της Ζωής για τη Ζωή.
Δημιουργούνται διαμέσου εσένα, αλλά όχι από σένα.
Κι αν και βρίσκονται μαζί σου, δε σου ανήκουν. Μπορείς να τους δώσεις την αγάπη σου, αλλά όχι τις σκέψεις σου,
αφού ιδέες έχουν δικές τους.
 Μπορείς να δίνεις μια στέγη στο σώμα τους, αλλά όχι και στις ψυχές τους, αφού οι ψυχές τους κατοικούν στο σπίτι του αύριο
που εσύ δεν πρόκειται να επισκεφτείς ούτε και στα όνειρά σου.
Μπορείς να προσπαθήσεις να τους μοιάσεις 
αλλά μη γυρέψεις να τα κάνεις σαν εσένα, αφού η ζωή δεν πάει προς τα πίσω ούτε ακολουθεί στο δρόμο του χτες».

Τελειώνοντας, ο δήμαρχος Φυλής υπενθύμισε στα παιδιά ότι δεν έχουν ανάγκη από συγκρίσεις στην τάξη και τις ομάδες τους, ούτε να γίνουν καλύτεροι από κανέναν αλλά έχουν ανάγκη να γίνονται κάθε μέρα καλύτεροι από τον εαυτό τους.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου